Meta opisy na fotograficznej stronie www na pierwszy rzut oka nie są w ogóle widoczne. Jednak w momencie kiedy ich nie dodamy na stronę, w wynikach wyszukiwania umieszczą się zupełnie przypadkowe informacje. Odkąd stosuję do pozycjonowania wtyczkę Yoast SEO, umieszczenie meta opisów stanowi jeden z ważniejszych punktów na liście rzeczy do zrobienia.

 

Czym są meta opisy na fotograficznej stronie www?

Wyobraź sobie, że szukasz informacji bądź portfolio fotografa w wyszukiwarce. Co pojawia się w wynikach wyszukiwania? W pierwszej linijce będzie na pewno umieszczony tytuł strony. Pod spodem znajduje się jej adres, czyli domena pod którą dana strona się pojawia. Natomiast pod adresem przeczytasz kilka zdań na temat tego, co jest zawarte na stronie. Najlepiej będzie, jeśli zobrazuję Ci to, o czym przed chwilą napisałam. Zrobię to na przykładzie jednej z moich fotograficznych stron. Od razu wyjaśnię, że strona ta nie jest w pełni dopasowana do wyszukiwarek. W momencie pisania tego artykułu w realizacji znajduje się już moje nowe portfolio pod zupełnie inną nazwą. Stanowi ona jednak bardzo dobry przykład do omówienia zagadnień z dzisiejszego wpisu.

meta opisy na stronie www dla fotografa, meta opisy, tytuł w wyszukiwarce, jak dać się znaleźć w wyszukiwarce google, strona www, strona internetowaMeta opis to jest ten fragment, który zaznaczyłam na beżowo. Na górze jest nazwa strony (gdybym chciała tą stronę wypozycjonować, to na pewno w tytule pojawiłyby się nazwy fotografii, którymi się zajmuję oraz miasto). W meta opisie można wstawić dowolny tekst, który ma zachęcać do kliknięcia w link lub taki, który opisze to, czym się zajmujesz.

 

Czym objawia się brak opisów meta na stronie www?

Czasami w wyszukiwarce pojawiają się dodatkowe linki, są to tzw. google sitelinks (jeśli chcesz dowiedziesz się o nich więcej, zajrzyj do wpisu Pawła Kępy: Google sitelinks, czyli jak zdominować pierwszą stronę Google). U mnie na stronie wygląda to tak:

meta opisy na stronie www dla fotografa, meta opisy, tytuł w wyszukiwarce, jak dać się znaleźć w wyszukiwarce google, strona www, strona internetowa, pozycjonowanie strony www dla fotografa

Jak widzisz są tam dodatkowe tytuły takie jak: galerie, kontakt, o mnie, sesje, galeria kolorowa, galeria bw. Na przykładzie tych dodatkowych linków możesz zobaczyć, co się dzieje, jeśli meta opisy nie zostaną wprowadzone na stronę.

  • galerie – w meta opisie umieściły się nazwy podstron z menu
  • kontakt – został tutaj pobrany fragment tekstu ze strony kontaktowej
  • o mnie – do opisu wczytały się dane ze stopki strony
  • sesje – tu znajduje się ten sam opis, który dodałam na stronie głównej (w tym przypadku wczytał się on automatycznie, bo znajduje się na stronie sesje)
  • galeria kolorowa – pobrane zostały dane EXIF z jednego ze zdjęć, a więc nazwa aparatu, jakim to zdjęcie zostało wykonane oraz częściowe informacje ze stopki
  • galeria bw – ta sama sytuacja jak w przypadku podstrony galerie

Przyznasz, że nie wygląda to zbyt profesjonalnie. Należałoby zadbać o dodanie właściwych meta opisów. Za chwilę pokażę Ci, jak to zrobić za pomocą wtyczki Yoast SEO.

 

Dodawanie meta opisów na stronę za pomocą wtyczki Yoast SEO

Pierwsza rzecz, jaką muszę zrobić, to instalacja wtyczki Yoast SEO. W tym celu przechodzę w panelu swojej strony do Wtyczki > Dodaj nową. Wyszukuję wtyczkę o nazwie Yoast SEO, instaluję ją i aktywuję.

Przechodzę do wybranej strony, na której chcę dodać opis meta. Edytuję tą stronę (wybrałam stronę galerie). Na samym dole są zakładki wtyczki Yoast SEO. Będę zajmować się tym, co jest w zakładce SEO.

jak pozycjonować fotograficzną stronę internetową

Klikam w opcję Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania i kasuję wszystko to, co znajduje się w tytule SEO. Gdybym chciała wypozycjonować stronę na Lublin, to w tytule wpisałabym: “galerie zdjęć – fotografia rodzinna i dziecięca Lublin – bajkami utkane”. Pilnuję liczby znaków w tekście, bo jeśli przekroczę limit, to wtedy pojawi się kolor czerwony zamiast zielonego. Do tej sytuacji nie można dopuścić.

Nie będę w tym poradniku zajmować się takimi elementami jak fraza kluczowa (zostawiam ją pustą) oraz slug (zostawiam domyślny). Przechodzę więc do najważniejszego zagadnienia dzisiejszego artykułu, czyli samego opisu. Wstawię tam przykładowo taki tekst: “Zapraszam Cię do odwiedzenia mojego fotograficznego portfolio, gdzie znajdziesz kadry z sesji dziecięcych i rodzinnych, które miały miejsce w Lublinie”. Nieco wyżej mogę zobaczyć podgląd, jak ta strona będzie mniej więcej wyglądać w wynikach wyszukiwania. Następnie aktualizuję stronę.

meta opis na stronie www

I teraz przechodzimy do porównania, po lewej wersja przed dodaniem opisu meta, po prawej wersja z meta opisem i rozbudowanym tytułem. Jak myślisz, która wersja lepiej poradzi sobie w pozycjonowaniu strony?

porównanie opisów w wyszukiwarce

Masz dodane opisy meta na swojej stronie www, czy dopiero zamieszasz je dodać? 

 

Interesują Cię zagadnienia związane z projektowaniem fotograficznych stron www? Zajrzyj do pozostałych wpisów na blogu.