“Pozycjonowanie fotograficznego wpisu na blogu – opis krok po kroku” to temat dzisiejszego artykułu. Do tej pory pojawiały się u mnie na blogu ogólne wskazówki dotyczące SEO, tutaj pokażę Ci na konkretnym przykładzie, co i gdzie ustawić, aby strona lepiej pozycjonowała się w wynikach wyszukiwania google. Postaram się, aby opisy zawierały same najważniejsze informacje w skondensowanej formie. 

 

Instalujemy wtyczkę Yoast SEO

  1. Zaloguj się na swoją stronę do panelu administracyjnego.
  2. Przejdź do Wtyczki > Dodaj nową.
  3. Wyszukaj wtyczkę wpisując w okienko wyszukiwania jej nazwę (możesz też pobrać wtyczkę tutaj i wczytać ją z dysku komputera).
  4. Kliknij Zainstaluj teraz > Aktywuj.

 

Przygotowujemy fotografie na bloga

Opiszę tutaj przygotowanie obrazów na bloga o szerokości 1000px. W folderze zbieram wszystkie fotografie, jakie chcę umieścić we wpisie (u mnie będą to zimowe fotografie plenerowe). Zdjęcia te mają różne nazwy niekoniecznie dopasowane do słów kluczowych. Mają też różne rozmiary.

  1. Importuję wszystkie zdjęcia z folderu do Lightrooma.
  2. Po zaimportowaniu klikam na jedno z nich i naciskam CTRL+A, aby zaznaczyć wszystkie.
  3. Klikam w guzik Export i przechodzę do ustawień (screen poniżej). Po wprowadzeniu ustawień eksportuję.

 

Uwaga: W nazwach plików (Custom text) możesz dodać:

  • nazwę swojej firmy
  • miasto lub miejscowości, w których dana sesja miała miejsce
  • rodzaje fotografii

Pamiętaj, aby wszystkie wyrazy oddzielać od siebie znakiem _. Nie używaj spacji.

 

Teraz moje fotografie wyglądają tak:

 

Tworzymy wpis na blogu

Przygotuj tekst na bloga (dobrze, aby miał minimum 300 słów). Ja u siebie omówię trzy kwestie: fotografię dziecięcą, fotografię z udziałem zwierząt oraz zimowe krajobrazy.

  • Tworzę nowy wpis na blogu Wpisy > Dodaj nowy.
  • Wpisuję tytuł wpisu: Moje ulubione zimowe sesje plenerowe.
  • Przechodzę do uzupełniania tekstu w edytorze.

Jeśli tekst jest pisany jednym ciągiem jest trudniejszy w odbiorze, a co za tym idzie, mniej przyjazny dla czytelnika. Musimy zadbać tutaj o podział na akapity.

  • Dzielę tekst na trzy akapity.
  • Pod każdy z akapitów wstawiam zdjęcia  – w tym przykładzie wstawiłam po jednej fotografii do każdego akapitu. U siebie możesz wstawić ich więcej.

 

Pozycjonowanie fotograficznego wpisu na blogu za pomocą wtyczki Yoast SEO

 

  • W edycji wpisu na samym dole szukam opcji wtyczki Yoast SEO.
  • Klikam na Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania.

Uzupełniam pola:

  • Fraza kluczowa: moje ulubione zimowe sesje plenerowe 
  • Tytuł SEO (kasuję wszystkie elementy i wpisuję swój): “Moje ulubione zimowe sesje plenerowe – imagee fotografia”. Tytuł SEO powinien na początku zawierać całą frazę kluczową.
  • Opis meta – powinna w nim się znaleźć fraza kluczowa – tu już nie musi być na początku jak to miało miejsce w tytule SEO.

Ważne jest to, aby przy tytule SEO i opisie meta pojawił się zielony pasek:

 

 

Analiza SEO

Początek mamy już zrobiony. Rozwijamy teraz opcję Analiza SEO. To tu znajdują się podpowiedzi, co już jest zrobione dobrze, a co jeszcze trzeba poprawić. U mnie wygląda to tak (te informacje mogą się różnić i zależą od tego, co wstawisz w tekście i opisach):

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

  • Wychodzące odnośniki – są to linki zewnętrzne. Wybieramy sobie z tekstu jakieś wyrażenie, które może być linkiem do innej strony. U siebie na blogu piszę o inspiracjach z Pinterest. Słowo Pinterest może być odnośnikiem do strony z inspiracjami.
  • Wewnętrzne odnośniki – tu odwołujemy się do innego miejsca na naszej własnej stronie www. Jeśli na blogu mam już jakiś wpis, w którym pojawiły się zimowe sesje plenerowe, mogę zaprosić czytelników, aby go zobaczyli. Wtedy wstawiam link do tego wpisu.

Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne dokładnie opisałam w tym wpisie: SEO dla fotografa – Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

 

Pozycjonowanie fotograficznego wpisu na blogu za pomocą wtyczki Yoast SEO – rozwiązujemy problemy

  • Fraza kluczowa we wstępie: Twoja fraza kluczowa lub jej synonimy nie pojawiają się w pierwszym paragrafie. Upewnij się, że temat wpisu jest niezwłocznie opisany. – Mój tekst zaczynał się od razu od omówienia zimowych sesji dziecięcych. Warto teraz dodać na początku wpisu jakiś fragment tekstu, który będzie zapowiedzią tego, co czytelnik znajdzie we wpisie. Tekst ten powinien zawierać frazę kluczową. Możemy użyć do tego meta opisu, który przed chwilą uzupełnialiśmy: Jakie są moje ulubione zimowe sesje plenerowe? Jak się do nich przygotowuję i na co zwracam uwagę planując takie sesje? Przeczytaj najnowszy wpis na blogu.
  • Gęstość słowa kluczowego: Słowo kluczowe zostało znalezione 1 raz. To mniej niż zalecane minimum 2 razy dla tekstu o tej długości. Skup się na słowie kluczowym! – Wygląda na to, że w tekście użyłam tylko raz mojej frazy kluczowej. Zmienię to wstawiając do tekstu tytuły do każdego akapitu (są to nagłówki w WordPressie).
    • Stawiam kursor przed akapitem z fotografią dziecięcą. Wpisuję “Dziecięce zimowe sesje plenerowe”. Zaznaczam ten tekst i z menu na górze wybieram zamiast Akapitu – Nagłówek 2 (patrz screen poniżej).
    • Dodaję nagłówek do drugiego akapitu: “Moje ulubione zimowe sesje plenerowe z udziałem zwierząt” – tu wstawiłam frazę kluczową.
    • Dodaję nagłówek do ostatniego akapitu: “Zimowe sesje plenerowe – krajobrazy i roślinność” – tu bez frazy kluczowej, żeby nie wyglądało to zbyt sztucznie.

 

Atrybuty alt obrazów

W analizie SEO pozostał jeszcze jeden punkt do zmiany, tym razem jest on zaznaczony na pomarańczowo:

  • Atrybuty alt obrazków: Obrazki na tej stronie nie mają atrybutów alt pokrywających się z tematem wpisu. Dodaj frazę kluczową lub jej synonimy do atrybutów alt obrazków! – oznacza to, że do wpisu zostały wstawione fotografie, ale nie mają uzupełnionych tekstów alternatywnych. Za chwilę je uzupełnimy. Uwaga: Sposób ten działa wtedy, gdy do wpisu wstawiasz obrazki każdy oddzielnie. Nie da się tego zrobić, jeśli obrazy są umieszczane poprzez opcję Dodaj medium > Utwórz galerię (w takim przypadku atrybuty alt dodajemy poprzez Media > Biblioteka – znajdziesz tą opcję po lewej stronie w kokpicie).
    • Klikam na jedno zdjęcie z fotografii dziecięcej. Pojawia się na nim symbol ołówka. Klikam w niego. Uzupełniam tekst alternatywny: fotografia dziecięca, sesje dziecięce, portrety dziecięce, sesje zimowe, zimowe portrety, zimowe sesje plenerowe, moje ulubione zimowe sesje plenerowe. Możesz tu wpisać też nazwę swojej firmy i miasto.
    • W ten sam sposób uzupełniam teksty dla pozostałych fotografii.

Uwaga: fraza kluczowa nie powinna znajdować się we wszystkich opisach, przy jednym z obrazów zrezygnuj z niej. Staraj się też wprowadzać różne opisy dla różnych obrazów.

 

Po zmianach wprowadzonych w analizie SEO widać, że zapaliły się wszystkie zielone lampki:

 

Możemy zerknąć teraz do zakładki Czytelność i sprawdzić, czy tu też jest wszystko na zielono.

 

  • Dodaj obrazek wyróżniający będący zapowiedzią wpisu na blogu (na dole po prawej stronie).
  • Wybierz odpowiednią kategorię wpisu (po prawej) i opublikuj wpis.

Podsumowanie

  • Zainstaluj na stronie wtyczkę Yoast SEO.
  • Przygotuj fotografie – pamiętaj o nadaniu im właściwych nazw i rozmiarów.
  • Napisz tekst – podziel go na akapity.
  • Ustal, jaka będzie fraza kluczowa, czyli zestaw słów, na które chcesz pozycjonować wpis.
  • Dodaj frazę kluczową w tytule SEO (na początku) i opisie meta (może być w środku). Zadbaj o właściwą długość tytułu SEO i opisu meta.
  • Wstaw do tekstu link zewnętrzny do innej strony oraz link wewnętrzny do swojej strony.
  • Przygotuj wstęp do wpisu zawierający frazę kluczową.
  • Dodaj przed akapitami nagłówki (np. stopnia drugiego) – w tym co najmniej jeden zawierający frazę kluczową.
  • Uzupełnij atrybuty alt dla fotografii znajdujących się na stronie.

 

Może się okazać, że przygotowując swój wpis blogowy spotkasz się też z innymi komunikatami w analizie SEO. Wtedy trzeba trochę pokombinować z modyfikacją wpisu, żeby udało się wszystkie lampki zapalić na zielono.

Uwaga: jeśli raz dodasz jakąś frazę kluczową do jednego wpisu, nie możesz jej już użyć w innym wpisie. Jeśli tak się stanie, wpisy będą ze sobą konkurować w google i wzajemnie się osłabiać w wynikach wyszukiwania.

 

Teraz Twoja kolej. Przygotuj wpis blogowy wg powyższych instrukcji i pochwal się nim na dole w komentarzu. Jestem bardzo ciekawa efektów. A jeśli uznasz, że mój wpis jest wartościowy i może pomóc komuś z Twoich znajomych, będę wdzięczna za udostępnianie.