Przed przygotowaniem wpisu zrób analizę stron www konkurencji
Przed przygotowaniem wpisu pod SEO zastanów się, jakie słowa kluczowe klienci mogą wpisywać w google, kiedy szukają usług fotograficznych takich, jakie oferujesz. Wpisz te słowa w google. Wejdź na 3 strony, które wyświetlą się jako pierwsze (pomijając wyniki z płatnych reklam).
- Sprawdź, ile wpisów blogowych pojawiło się do tej pory na każdej z tych stron.
- Sprawdź, ile z tych wpisów ma w tytule słowa kluczowe lub ich synonimy, które wpisałaś w google przy wyszukiwaniu tych usług.
- Wejdź do kilku wpisów i sprawdź, ile jest w nich akapitów, jaka jest ich długość.
- Sprawdź czy akapity są oddzielone nagłówkami podsumowującymi. Jeśli są, policz, ile jest nagłówków.
- Policz słowa kluczowe i ich synonimy we wszystkich akapitach i nagłówkach.
- Przeanalizuj, jaka jest tematyka tych wpisów: czy jest to opis przebiegu sesji, czy może poradniki dla klientów, jak przygotować się do sesji.
- Spróbuj stworzyć wpis o podobnej długości i tematyce u siebie na blogu, zawierający w akapitach i tytułach słowa kluczowe (nazwę rodzaju sesji, miasto). Uwaga: nie kopiuj tekstów z innych stron. Przez takie działania google może zbanować Twoją stronę i zamiast wypozycjonować ją wyżej, całkowicie ją usunie ze swoich wykazów. Wpisy konkurencji mają być wyłącznie inspiracją do tworzenia przez Ciebie nowych, własnych tekstów. Blog innego fotografa powinien być tylko wskazówką, jak konstruować artykuły, aby maksymalnie nasycić je słowami kluczowymi, które będą pozycjonować Twoją stronę w google.
Co wpływa na lepsze pozycjonowanie strony fotografa w google?
1. Szybkość ładowania strony
Wybieramy dobry, szybki hosting – w tym przypadku warto zaufać poleceniom osoby, która projektuje stronę. Przykładowo, wpis z sesji ślubnej zawierający gify na jednym hostingu wczytywał się 22 sekundy, po przeniesieniu strony na lepszy hosting, czas wczytywania skrócił się do 2 sekund. Jeśli strona wolno się wczytuje, czytelnicy z niej wyjdą i nie będą odwiedzać kolejnych zakładek.
2. Odpowiednie przygotowanie zdjęć – nazwy zawierające słowa kluczowe, właściwy rozmiar i waga plików
Optymalizujemy obrazy przed dodaniem ich na stronę – zmniejszamy ich rozmiar i obowiązkowo wagę plików do max. 300KB. Wprowadzamy nazwy zawierające słowa kluczowe: firmę, rodzaj sesji zdjęciowej, miasto. Sprawdź, jak przygotować zdjęcia przed dodaniem ich na stronę www.
3. Wiek strony
Strony, które od wielu lat pozycjonują się w google i robią to zgodnie z zasadami SEO, będą wyświetlać się wyżej od stron całkiem nowych, dopiero zaczynających się pozycjonować. Można to obejść tworząc dużo wartościowych wpisów w krótkim czasie, np. w formie wyzwania przez kilkanaście/kilkadziesiąt dni. Case study takiego wyzwania znajdziesz tutaj.
4. Certyfikat ssl
Zadbaj o to, aby do twojej strony był podpięty certyfikat ssl, czyli https w adresie. Dobre hostingi mają w ofercie darmową opcję Let’s Encrypt. Taki certyfikat chroni dane przesyłane przez formularze i zwiększa wiarygodność strony w oczach google.
5. Dodawanie linków zewnętrznych
Tworząc wpis dodaj w nim linki do stron www firm, z którymi współpracujesz. Podlinkuj stronę, gdzie zamawiasz albumy, akcesoria do sesji, dodaj link do strony www restauracji, w której odbyło się przyjęcie weselne, itp.
6. Dodawanie linków wewnętrznych
We wpisie przygotowanym pod SEO wstaw link do innego miejsca na Twojej stronie www. Możesz zaprosić odwiedzających na stronę z ofertą, pokazać im galerię tematyczną z podobnymi sesjami w Twoim portfolio lub zarekomendować inny wpis, który może ich zaciekawić.
7. Linki przychodzące
Kiedy ktoś chce podlinkować Cię np. w mediach społecznościowych, poproś, aby podał tam adres Twojej strony www. Dodaj link do swojej strony internetowej u siebie w mediach społecznościowych. Przekieruj swoich obserwatorów na bloga podając na stories link do wpisu. Zaproś ludzi do swojego miejsca w sieci. Chodzi o to, aby klienci wchodzili na stronę i na niej jak najdłużej zostali. Wtedy google będzie wiedziało, że Twoja fotograficzna strona www jest atrakcyjna dla odwiedzających, bo spędzają na niej sporo czasu.
8. Responsywność
Zadbaj o to, aby Twoja strona www dobrze prezentowała się na urządzeniach mobilnych. Jeśli odbiorcy nie będą mogli wygodnie z niej korzystać, szybko z niej wyjdą, a dla google to jest znak, że nie jest to miejsce przyjazne użytkownikom.
9. Czas spędzony przez użytkowników na stronie www fotografa
Staraj się tworzyć treści, które dłużej zatrzymają odwiedzających na stronie. Mogą być to odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania dotyczące sesji zdjęciowych. Opisz, jak przebiega u Ciebie sesja, jak się do niej przygotować. Takie poradniki możesz potem wysyłać klientom przed sesją i generować dodatkowy ruch na stronie.
10. Wysycenie tekstu akapitów i nagłówków słowami kluczowymi bądź ich synonimami
Zastanów się, jakie słowa kluczowe będą wpisywać w google ludzie szukający Twoich usług. Te słowa i ich synonimy wplataj jak najczęściej (ale w naturalny sposób) w teksty akapitów i nagłówków.
11. Bardziej szczegółowe hasła ze słowami kluczowymi zamiast haseł ogólnych
W tytule wpisu umieść dłuższe, bardziej szczegółowe hasła zamiast haseł ogólnych. Łatwiej będzie wypozycjonować stronę na hasło „plenerowa sesja rodzinna lifestyle w Warszawie” niż na krótsze typu „sesja lifestyle” czy „fotograf Warszawa”. Klienci szukający usług fotograficznych w google będą szukać takich usług wpisując w wyszukiwarkę rodzaj sesji i miasto. Słowa kluczowe z tytułu wpisu wstaw też w pierwszym zdaniu wpisu. Ten fragment jest pobierany przez google jako zapowiedź wpisu i dobrze jest, aby i on zawierał słowa kluczowe bądź ich synonimy.
12. Dłuższe teksty zamiast krótkich
Obecnie pozycjonowanie stron www opiera się o content marketing. Staraj się tworzyć rozbudowane wpisy, z wieloma akapitami. Każdy akapit poprzedź odpowiednim nagłówkiem. Najlepiej pozycjonują się wpisy poradnikowe, odpowiadające w szczegółowy sposób na pytania, które mogą zadawać potencjalni klienci lub opisujące przebieg sesji zdjęciowej. Zobacz przykład takiego wpisu. W dłuższych wpisach jest więcej możliwości dodania słów kluczowych w akapitach i nagłówkach. Wykorzystaj szansę i zawalcz o wyższe pozycje w google.
SEO dla fotografa – podsumowanie
Jak widzisz temat SEO dla fotografa jest zagadnieniem bardzo złożonym. Jeśli chcesz, aby Twoja fotograficzna strona pięła się w wynikach wyszukiwania w google, czeka Cię sporo pracy z przygotowaniem wpisów. Prześledź na początek teksty na stronach konkurencji, aby zobaczyć, jak długie wpisy znajdują się na blogach, w jaki sposób i jak często są wplatane w zdania i nagłówki słowa kluczowe. Dodatkowo w nazwach zdjęć dodaj słowa kluczowe, zoptymalizuj wagę plików, aby strona szybciej się wczytywała. Dodaj w akapitach linki wewnętrzne i zewnętrzne. Zainteresuj czytelników wpisami w formie poradników, aby chcieli jak najwięcej czasu spędzić na Twojej stronie. Wykaż się cierpliwością – na efekty pozycjonowania trzeba będzie trochę poczekać, czasami kilka miesięcy, a czasami nawet kilkanaście. W SEO dla fotografa nie ma błyskawicznych wyników, ale jeśli strona już zacznie być widoczna w google na wyższych pozycjach, efekty będą długoterminowe.