Strefa klienta na stronie www fotografa – czy to dobre rozwiązanie?

Zdjęcia zapowiadające wpis wykonała dla mnie Agata Famielec.

Czy strefa klienta na stronie www fotografa, gdzie klient może wybrać zdjęcia z danej sesji, a później pobrać zdjęcia w oryginalnych rozmiarach to dobre rozwiązanie? Czy galeria dla klientów zabezpieczona hasłem w WordPressie będzie lepszą opcją niż dedykowane, płatne serwisy? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Czasami zdarza się, że osoby zainteresowane zamówieniem u mnie projektu strony www, pytają o dodanie na stronie strefy klienta z możliwością wyboru zdjęć i pobrania wybranych plików. Osobiście nie polecam tego rozwiązania i za chwilkę dowiesz się dlaczego.

Strefa klienta na WordPressie – czy to dobry pomysł?

Umieszczanie zdjęć w oryginalnych rozmiarach bardzo opóźnia czas wczytywania strony www. Jedną z zasad budowania stron jest to, aby zdjęcia, które są na nich umieszczane, miały jak najmniejszą wagę z zachowaniem jakości do przeglądania w Internecie – zobacz, jak właściwie przygotować zdjęcia na stronę www. Dlatego przed zamieszczeniem fotografii w galeriach rekomenduję zmniejszenie ich rozmiarów i wagi. Umieszczenie plików w najwyższym możliwym rozmiarze i w jakości do druku nie jest tutaj dobrym pomysłem. Jedną z wad jest też to, że zajmują one bardzo dużo miejsca na serwerze przez co dostępna przestrzeń bardzo szybko się może skończyć, a dokupowanie wyższych pakietów stanie się bardzo kosztowym przedsięwzięciem.

Wybór zdjęć przez klientów

Tworząc strefę klienta z wyborem zdjęć możesz ponumerować wszystkie pliki i poprosić klientów o podanie numerów. Nie jest to jednak tak wygodna opcja jak zaznaczanie kadrów za pomocą serduszek. Można wprowadzić zaznaczanie, ale wtyczki, które znalazłam i testowałam, nie przedstawiają się wizualnie tak dobrze, jak galerie w zewnętrznych, płatnych serwisach.

Usuwanie nieaktualnych galerii

Po tym jak klienci wybiorą zdjęcia, musisz pamiętać o usunięciu nieaktualnych galerii. Nie wystarczy jednak wykasować stron, na których znajdowały się kadry do wyboru. W WordPressie musisz pamiętać też o tym, aby dodatkowo wejść w Media > Biblioteka i usunąć z Biblioteki wszystkie zdjęcia, które były w usuniętych galeriach. Z doświadczenia wiem, że jest to trudne zadanie i trzeba bardzo uważać, aby przez przypadek nie usunąć innych kadrów, które na stronie muszą pozostać.

Problemy z WordPressem

Jeśli zapomnisz o usuwaniu plików na bieżąco i ich liczba wzrośnie do kilkudziesięciu tysięcy, może się okazać, że WordPress nie będzie działać poprawnie. Pojawią się problemy z dodawaniem kolejnych zdjęć, wpisów lub podstron lub mogą znikać inne obrazy na stronie. Takie dwa przypadki miały miejsce na stronach, na których stworzyłam strefy klienta, a klienci nie usuwali nieaktualnych plików lub mieli zbyt wiele aktualnych galerii i nie mogli żadnej z nich usunąć z uwagi na ustalenia z klientami dotyczące czasu przechowywania tych zdjęć.

Jakie rozwiązanie polecam?

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od strefy klienta bezpośrednio na stronie www jest skorzystanie z gotowego rozwiązania i podpięcie linku w menu do zewnętrznego serwisu typu ZalamoPhotonestoPixiesetMafelo. Są to portale przygotowane przez sztab programistów, uwzględniające wszystkie potrzeby fotografów: możliwość szybkiego wyboru zdjęć przez klientów oraz możliwość pobrania wybranych zdjęć w oryginalnych rozmiarach. Takie rozwiązanie odciąży Twoją stronę i będzie dla Ciebie o wiele wygodniejsze w użytkowaniu niż strefa klienta zamieszczona na stronie www.