Tworzenie kopii zapasowej strony www jest równie istotne, co aktualizowanie wtyczek, WordPressa i motywu. Jeśli wprowadzamy zmiany w fotograficznym portfolio, umieszczamy nowe wpisy na blogu, zmieniamy ofertę sesji zdjęciowych, watro zadbać o to, aby nowe aktualizacje były również na bieżąco  zabezpieczane. W razie jakichkolwiek problemów ze stroną, możemy dzięki kopii odzyskać to, na co pracowaliśmy przez dłuższy czas. Dziś pokażę Ci, jak możesz samodzielnie ustawić tworzenie takich zabezpieczeń na dysku Google Drive.

 

Tworzenie kopii zapasowej strony www: UpdraftPlus + Google Drive

Do tworzenia kopii zapasowych będziemy potrzebować nowego konta Google. Po jego założeniu musimy pozostać w trybie zalogowanym. Następnie logujemy się do panelu administracyjnego naszej strony www opartej na WordPressie. Z menu po lewej stronie wybieramy polecenie Wtyczki > Dodaj nową. W polu do wyszukiwania wpisujemy UpdraftPlus.

strona www dla fotografa, fotograficzna strona www, strona internetowa dla fotografa, jak zabezpieczyć stronę www dla fotografa, kopia zapasowa strony www, WordPress, automatyczne kopie zapasowe strony www, kopia plików i bazy danych WordPress, fotograficzne portfolio, updraftplus, google drive

Wybieramy Plugin do aktualizacji WordPress UpdraftPlus. Klikamy Zainstaluj teraz. Włączamy wtyczkę. Klikamy teraz na niebieski guzik Naciśnij tutaj aby rozpocząć.

Ustawienia wtyczki UpdraftPlus

Przechodzimy do ustawień wtyczki. Harmonogramy ustawiamy na co 2 tygodnie, zaplanowane kopie na 4 (tutaj możesz dopasować te wartości do swoich preferencji, warto mieć też kilka starszych wersji strony). Na dysku Google Drive będą przechowywane 4 ostatnie wersje kopii plików i bazy danych. Przy tworzeniu kolejnych kopii, najstarsza będzie zawsze usuwana.

ustawienia updraftplus, strona www dla fotografa

Musimy teraz wybrać miejsce, gdzie będą automatycznie wysyłane kopie strony. Tutaj polecam Google Drive (w darmowej opcji mamy 15GB wolnego miejsca, to zdecydowanie więcej niż oferuje Dropbox w swojej bezpłatnej opcji). Właśnie po to na początku tworzyliśmy nowe konto google (pamiętaj, aby używać go wyłącznie do kopii zapasowych strony, jeśli wgrasz jakieś inne pliki, to może się okazać, że kopia nie będzie miała gdzie się tworzyć).

Poniżej w ustawieniach wtyczki UpdraftPlus kliknij na Google Drive.

strona www dla fotografa, fotograficzna strona www, strona internetowa dla fotografa, jak zabezpieczyć stronę www dla fotografa, kopia zapasowa strony www, WordPress, automatyczne kopie zapasowe strony www, kopia plików i bazy danych WordPress, fotograficzne portfolio, updraftplus, google drive

Przejdź na sam dół ustawień i kliknij Zapisz zmiany. Pojawi się wtedy nowe okno z przekierowaniem do Google Drive. Kliknij w podany link.

link do google drive, ustawienia kopii zapasowej strony www, autoryzacja updraft plus

Zaloguj się na ostatnio utworzone konto google. Zezwól wtyczce na dostęp do konta. Kliknij w Complete setup.

Powrócisz do panelu swojej strony www i ustawień wtyczki UpdraftPlus. Możesz teraz utworzyć pierwszą kopię zapasową.

Kliknij na niebieski guzik Utwórz kopię.

strona www dla fotografa, fotograficzna strona www, strona internetowa dla fotografa, jak zabezpieczyć stronę www dla fotografa, kopia zapasowa strony www, WordPress, automatyczne kopie zapasowe strony www, kopia plików i bazy danych WordPress, fotograficzne portfolio, updraftplus, google drive

Poczekaj, aż kopia się utworzy (wyskoczy wtedy odpowiedni komunikat), a przy dacie kopii znajdziesz symbol Google Drive:

updraftplus, google drive, tworzenie kopii zapasowej strony www

Czasem może zdarzyć się sytuacja, że kopia się nie wykona. Wtedy przy ikonie Google Drive pojawi się taki komunikat:

nie zakończone, updraftplus

Zawsze sprawdź, czy wszystko zapisało się poprawnie. Jeśli będzie miała miejsce sytuacja, że kopia się nie wykonała, ponów próbę.

 

Kiedy przyda się kopia zapasowa strony www?

Kopię zapasową zawsze wykonaj przed aktualizacją wtyczek, WordPressa i motywu. Gdyby coś poszło nie tak podczas aktualizacji, będziesz mieć możliwość przywrócenia ostatniej zapisanej wersji poprzez naciśnięcie guzika Przywróć znajdującego się przy konkretnej dacie.

updraftplus, google drive, tworzenie kopii zapasowej strony www, przywracanie kopii zapasowej strony www

Wpisz w wyszukiwarkę Google Drive. Przejdź do dysku. Możesz tam zobaczyć, ile miejsca aktualnie zajmuje kopia Twojej strony. Jeśli miejsce się skończy, w ustawieniach wtyczki UpdraftPlus możesz zmniejszyć liczbę wykonywanych kopii z 4 do 3 lub dokupić wyższy pakiet na Google Drive.

Po zakończeniu prac nad stroną, wyloguj się z panelu administracyjnego WordPressa oraz z konta google.

Jeśli interesują Cię tematy związane z tworzeniem strony www dla fotografa, zapraszam Cię do przeczytania innych wpisów na blogu.