ulotka dla fotografa, projekt ulotki dla fotografa, ulotka do druku, ulotka dla fotografa ślubnego, ulotka z fotografią, ulotka DL, projekt graficzny

Ulotka dla fotografa stanowi jeden z ważniejszych elementów identyfikacji wizualnej jego działalności. Może być dołączana do efektów sesji zdjęciowych, np. włożona do pudełka z odbitkami, umieszczana w miejscach gdzie przebywają potencjalni klienci lub rozdawana na targach ślubnych. W poniższym wpisie postaram się omówić najważniejsze kwestie związane z zamawianiem takiego projektu.

 

Po pierwsze – wybierz drukarnię

Zanim grafik przystąpi do projektowania ulotki, musisz określić, czy wydruk zlecisz samodzielnie w wybranej przez siebie drukarni, czy zdasz się na polecenie osoby projektującej. Jest to ważne dlatego, że każda drukarnia ma swoje wytyczne co do wymiarów grafik. Jeśli tego na początku nie ustalisz, możesz się spotkać z sytuacją, że w gotowym wydruku napisy będą zbyt blisko krawędzi lub coś zostanie ucięte.

 

Ustal format ulotki dla fotografa i pobierz makietę projektu

Po wybraniu drukarni przyszedł czas na zaplanowanie, w jakim formacie projekt będzie drukowany. Do wyboru mamy różne wielkości. Wśród moich dotychczasowych realizacji króluje format A6 oraz ulotki DL, czasami zdarzają się wydruki w formacie A5.

Kiedy już zdecydujesz się na konkretną wielkość i samodzielnie zechcesz zlecić wydruk, sprawdź na stronie drukarni, czy są tam makiety do pobrania (mogą być w formacie PDF, PSD, CDR). Jeśli ich nie ma, poproś drukarnię o przesłanie ich lub o podanie wymiarów netto i brutto. W wydruku obcinane są tzw. spady (2-3 milimetry) i na makiecie powinny znajdować się linie pomocnicze.

ulotka dla fotografa, ulotka dla fotografa do druku, projekt ulotki dla fotografa, jak przygotować ulotkę fotograficzną do druku, projekt graficzny dla fotografa, projekt ulotki, projekt do wydruku, ulotka DL

Ulotka w formacie DL:Fotografie Eweliny

Określ kolorystykę

Jeśli masz już swoją fotograficzną stronę www, dobrze jest, aby projekt ulotki kolorystyką nawiązywał do stylistyki strony. Wtedy budujesz skojarzenia z Twoją marką, odbiorcy będą Cię lepiej rozpoznawać po umiejętnie zastosowanych elementach wizualnych. Tutaj warto robić to bardzo konsekwentnie, a nie na zasadzie: te kolory mi się podobają, więc je dodam, pomimo tego, że stylistyka strony www jest w zupełnie innym klimacie. Spójność identyfikacji wizualnej wzmacnia w oczach odbiorców Twój profesjonalizm.

 

Przygotuj zdjęcia i teksty

Po określeniu stylu projektu przejdź do przygotowania zdjęć i tekstów, które chcesz umieścić na ulotce. Wybierz kilka fotografii zarówno w pionie jak i w poziomie. Grafikowi będzie łatwiej je wkomponować w projekt, jeśli dasz mu większy wybór. Projektując materiały dla fotografów zwracam też uwagę na to, czy zdjęcia umieszczone na nich są spójne stylistycznie. Najlepiej, aby miały podobną obróbkę i stanowiły jedną kompozycyjną całość.

Nie staraj się umieszczać na ulotce zbyt wielu informacji. Streść najważniejsze kwestie, aby nie przytłoczyć odbiorcy, a jedynie zachęcić go do odwiedzenia Twojego portfolio, czy do kontaktu telefonicznego. Pomyśl też, czy dane, które się na niej pojawią za jakiś czas się nie zmienią. Umieszczanie konkretnych pakietów cenowych nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli podniesiesz ceny, może się okazać, że duża część niewykorzystanych wydruków będzie nieaktualna.

ulotka dla fotografa do druku, projekt ulotki dla fotografa, jak przygotować ulotkę fotograficzną do druku, projekt graficzny dla fotografa, projekt ulotki, projekt do wydruku, ulotka DL

Ulotka składana DL x3:Ewa Mazurkiewicz Photography

Ulotka dla fotografa – przestrzeń barwna CMYK i RGB

Gdy grafik dostarczy Ci gotowe pliki nie przeraź się, jeśli kolory na grafikach będą zupełnie inne niż kolory Twoich zdjęć. Dzieje się tak dlatego, że grafiki do druku są zapisane w przestrzeni barwnej CMYK. Wyświetlając je na monitorze ujrzysz wersję, którą monitor zamienia ponownie na RGB, ale nie będzie to ta sama wersja zdjęć, co przed umieszczeniem w projekcie.

Czy kolory zdjęć w wydruku będą identyczne jak po eksporcie z Lightrooma lub Photoshopa? To zależy od wielu czynników, między innymi od kalibracji drukarki i rodzaju papieru (błysk, mat). W bardzo dokładny sposób opisała te różnice na swoim blogu Weronika z MAVELO. Spotkałam już się z sytuacją, kiedy ten sam projekt drukowany w dwóch różnych drukarniach miał zupełnie inne nasycenie kolorów. Warto starannie dobierać miejsce, gdzie zlecimy wydruk.

 

Ulotka dla fotografa – podsumowanie

  1. Wybierz drukarnię – zdecyduj, czy zlecisz wydruk samodzielnie, czy zaufasz w tej kwestii grafikowi.
  2. Ustal format ulotki i poproś o makietę – wybierz jeden format wydruku, poproś drukarnię o przesłanie wytycznych w postaci wymiarów netto i brutto lub gotowej makiety.
  3. Określ kolorystykę – najlepiej aby nawiązywała do kolorów identyfikacji wizualnej i strony www.
  4. Przygotuj zdjęcia i teksty – fotografie dobierz kolorystycznie, streść najważniejsze informacje.
  5. Nie bądź zaskoczona jeśli projekt, który otrzymasz od grafika, będzie miał inną kolorystykę niż Twoje zdjęcia – przestrzeń do druku CMYK rządzi się swoimi prawami ;-)

Potrzebujesz indywidualnego projektu?

Projektuję strony www, ulotki, wizytówki, vouchery na sesję, karty stałego klienta. Sprawdź, jak wyglądają moje dotychczasowe realizacje.

ZOBACZ PORTFOLIO