7 najczęstszych błędów SEO na stronie www fotografa

Pozycjonując swoją fotograficzną stronę www samodzielnie można popełnić kilka błędów, które będą potem rzutować na niższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W tym wpisie przedstawię Ci najczęściej przeze mnie spotykane sytuacje, jakie widzę na stronach internetowych fotografów. Dowiesz się, jakich błędów unikać, aby Twoja strona mogła poszybować w Google i przyciągać klientów z Internetu.

Sprawdź też inne wpisy o SEO:

1. Brak opcji bloga na stronie www fotografa.

Jeden z najczęstszych błędów SEO to brak bloga na stronie internetowej fotografa. Google lubi ciekawe treści, które mogą zainteresować czytelników i które są odpowiedzią na najczęściej wyszukiwane przez nich pytania. Mierząc czas spędzony przez odwiedzających w witrynie, ocenia, czy fotograficzna strona www jest dla innych wartościowa. Każdy z wpisów blogowych możesz pozycjonować na zupełnie inną frazę kluczową, co zwiększa Twoje szanse na dotarcie do klientów, którzy szukają konkretnych ofert sesji zdjęciowych w Internecie.

Jak w takim razie przygotować wpisy blogowe, aby google uznało je za ciekawe?

W artykułach możesz dodać wskazówki dla klientów, jak przygotować się do sesji zdjęciowej lub pokazać, jak wygląda przebieg takiej sesji. Daj się poznać, pokaż, jak pracujesz, jaką jesteś osobą. Publikuj artykuły związane z fotografowaniem, sesjami zdjęciowymi, dziel się własnymi doświadczeniami.

Czy strona bez bloga nie ma szans na wysokie pozycje w google?

Jeśli sesje wykonujesz w małym mieście, gdzie konkurencja jest niewielka, może się okazać, że dobrze opisane pod SEO zakładki z ofertami w zupełności wystarczą. Gdy Twoja działalność obejmuje duże miasta, strona www bez opcji bloga może nie mieć szans na przebicie się w gąszczu innych stron fotografów od lat tworzących wpisy pod SEO. Pamiętaj jednak, że na efekty SEO w przypadku prowadzenia bloga fotograficznego będzie trzeba poczekać i czeka Cię sporo pracy w tworzeniu treści odpowiadających na zapytania potencjalnych klientów.

Jeśli nie masz na swojej stronie opcji bloga, możesz zamówić u mnie usługę jego dodania i konfiguracji wraz z indywidualnym szkoleniem poprawnego przygotowania wpisów pod SEO. Napisz i zapytaj o szczegóły.

2. Zbyt mało wpisów blogowych.

Masz na stronie opcję bloga, wstawiasz wpisy, ale efektów SEO brak? Przyczyną może być zbyt mała liczba wpisów. Wpisz w google nazwę rodzaju sesji i miasto, w którym działasz i wejdź na kilka pierwszych stron, które wyświetlą się na to hasło. Sprawdź, ile na tych stronach jest wpisów blogowych. Postaraj się regularnie dodawać nowe artykuły (mam na myśli wpisy dobrze przygotowane pod SEO według zasad poprawnego pozycjonowania stron www), aby ich liczba zbliżyła się do liczby wpisów Twojej konkurencji.

3. Za mało treści lub całkowity brak treści we wpisach.

Jeden krótki akapit to za mało…

Z tym błędem spotykam się najczęściej, gdy na stronie fotografa jest opcja bloga, ale strona nie jest widoczna wysoko w wynikach wyszukiwania. Wtyczka Yoast SEO podpowiada, że minimalna liczba wyrazów w artykule to 300 (ale to jest absolutne minimum, treści powinno być dużo więcej, jeśli chcesz powalczyć o wyższe pozycje w google). Często we wpisie znajduje się tylko jeden krótki akapit wprowadzający do zdjęć z sesji, którą fotograf pokazuje na blogu. Warto popracować nad rozbudowaniem wpisu. Im więcej treści, tym więcej możliwości na dodanie słów kluczowych lub ich synonimów. Bardzo ważne w pozycjonowaniu są nagłówki stopnia 2, 3,… i w nich również powinna pojawić się fraza kluczowa (jednak nie we wszystkich, aby nie pozycjonować zbyt agresywnie). Jeśli będziesz mieć kilka akapitów, do każdego z nich dodaj nagłówek podsumowujący dany akapit.

Brak tekstu we wpisie

Zdarza się, że we wpisach blogowych znajdują się wyłącznie zdjęcia. Jeśli celem jest zaprezentowanie galerii, to taka strategia jest ok. Gdy jednak zależy Ci na tym, aby Twoja strona dobrze pozycjonowała się w google, zamieszczanie wyłącznie samych zdjęć mija się z celem. Popracuj nad dłuższym opisem sesji, którą prezentujesz we wpisie. Wpleć w tekst słowa kluczowe z rodzajem sesji, miastem, miejscem, gdzie odbyła się sesja. Opisz kulisy powstania tych kadrów. Zainteresuj osobę, która będzie czytać wpis i oglądać galerię. Zatrzymaj ją na dłużej, aby google wiedziało, że Twoja fotograficzna strona www jest atrakcyjna dla odbiorcy.

4. Zbyt mało słów kluczowych w tekście wpisu.

Przy współpracach z klientkami, dla których projektuję strony www (indywidualne lub na bazie moich gotowych szablonów stron www dla fotografek), zdarzało mi się otrzymywać dłuższe teksty blogowe, w których nazwa rodzaju sesji pojawiała się tylko raz – w tytule wpisu. To zdecydowanie za mało. Im dłuższy wpis, tym częściej powinna pojawić się w nim fraza kluczowa (tutaj polecam wtyczkę Yoast SEO, która podpowiada, czy tych słów jest wystarczająco dużo w odniesieniu do prezentowanej długości tekstu). Teraz, gdy klientka zamówi u mnie usługę dodania opcji bloga, jeszcze przed napisaniem tekstów otrzymuje ode mnie przykładowy schemat rozmieszczenia frazy kluczowej w akapitach i nagłówkach. Dzięki temu wpisy są od razu lepiej dopracowane pod kątem pozycjonowania w google.

Pobierz bezpłatnego ebooka o SEO

Dowiedz się, gdzie dokładnie umieścić wybraną frazę kluczową w tekście wpisu, aby był on zgodny z zasadami SEO.

5. Niewłaściwie przygotowanie zdjęć.

Ten błąd jest również bardzo często spotykany na stronach www fotografów, którzy nie do końca wiedzą, jak właściwie przygotować wpisy pod pozycjonowanie.

Nigdy nie zostawiaj domyślnych nazw plików z aparatu!

Nazwy plików są doskonałym miejscem na dodanie w nich słów kluczowych z nazwą rodzaju sesji, nazwą Twojej firmy/Twoim imieniem i nazwiskiem, nazwą miasta. Dużym błędem SEO jest wstawianie na stronę plików z domyślnymi nazwami z aparatów, np. DSC3785, IMG_2595. Pamiętaj: tak nie robimy! Przykład poprawnej nazwy to sesja-rodzinna-lifestyle-anna-nowak-fotografia-poznan.

Koniecznie zmniejsz rozmiar i wagę plików

O ile zmniejszenie szerokości i wysokości zdjęcia jest często wdrażane, tak zmniejszenie wagi plików już niekoniecznie. A mniejsza waga zdjęcia przekłada się na szybsze wczytywanie strony w przeglądarce. Wagę możesz zmniejszyć w programie Adobe Lightroom lub w programie online tinypng.com. Wybierz metodę, która będzie dla Ciebie wygodniejsza.

Dokładny opis, jak poprawnie przygotować pliki zgodnie z zasadami SEO, znajdziesz we wpisie Jak przygotować zdjęcia na stronę www w Adobe Lightroom.

6. Brak tytułów SEO i opisów meta.

Tytuły SEO

Brak lub nieodpowiednie dobranie tytułów SEO może sprawić, że Google nie będzie wiedzieć, jaka jest tematyka konkretnej podstrony (z ofertą lub portfolio), co znacząco obniży jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Tytuły SEO powinny zawierać słowa kluczowe (rodzaj sesji zdjęciowej, miasto) i najlepiej, aby rodzaj sesji znalazł się na samym początku takiego tytułu.

Opisy meta

Opisy meta to krótkie podsumowanie zawartości strony, które odwiedzający widzą w wynikach wyszukiwania. Brak tych tekstów może sprawić, że potencjalni klienci nie będą wiedzieć, co mogą znaleźć w danej zakładce, co z kolei może przełożyć się na brak wejść z wyszukiwarek. W opisach meta warto dodać krótką informację zachęcającą do odwiedzenia strony z ofertą lub przeczytania wpisu blogowego.

Tytuły SEO i opisy meta możesz wstawić do każdej z zakładek w ustawieniach wtyczki Yoast SEO. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, możesz zamówić u mnie taką usługę. Napisz i zapytaj o szczegóły.

7. Brak linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.

Linkowanie wewnętrzne w SEO

Kolejnym błędem SEO jest brak linków wewnętrznych, czyli łączy między różnymi zakładkami na stronie. Linki wewnętrzne pomagają w nawigacji po stronie oraz w indeksowaniu przez wyszukiwarki. Jak zrobić takie linkowanie? W treści wpisu podlinkuj inny wpis o podobnej tematyce, dodaj link do oferty powiązanej z treścią wpisu, zachęć do umówienia terminu sesji przekierowując klientów do zakładki kontakt.

Linkowanie zewnętrzne w SEO

Warto aktywnie budować również linki zewnętrzne. Współpraca z innymi firmami związanymi tematycznie z branżą fotograficzną może nie tylko poszerzyć grono odbiorców, ale także wpłynąć na wzajemne polepszenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak linkować zewnętrznie? Przygotowując wpis o sesji ślubnej podlinkuj stronę www DJa, makijażystki, fryzjerki, restauracji, florystki. Pisząc na blogu o albumach i odbitkach podaj link do strony www firmy introligatorskiej, w której zamawiasz produkty.

7 najczęstszych błędów SEO na stronie www fotografa – podsumowanie

W tym wpisie omówiłam 7 najczęstszych błędów SEO na stronie www fotografa – jak widzisz jest to całkiem spora liczba. Warto popracować nad właściwym dostosowaniem wpisów i zdjęć, aby strona zaczęła wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania, a tym samym lepiej docierała do osób zainteresowanych Twoimi usługami.